Sidor

lördag 11 januari 2020

D-vitamin

Här om dagen var jag inne på Hälsokraft och köpte D-vitaminer till mig och familjen. Det blev 2 olika burkar. En från Natures Plus och den andra från Holistic
Den får Natures Plus är till barnen och är en tuggtablett med smak av svartvinbär. Den innehåller 10 mg D-vitamin i varje tablett och barnen ska ta en varje dag. Just denna är vegetarisk.
Den från Holistic och är till mig och mannen och ligger på 50 mg i varje tablett och det rekommenderas att vi ska ta en varje dag. 
Tillsammans kostade dessa mig runt 300kr. 


Efter att jag kom hem så tänkte jag att jag ska läsa på lite kring D-vitamin och gick in på livsmedelsverket
Rekommendationerna för barn är 10 mg dagligen, detsamma gäller vuxna om det är så att man inte exponeras av solen (t.ex. om man bör heltäckande kläder hela sommaren m.m.), då är rekommendationen 20 mg per dag. Så utifrån dessa rekommendationer tycker jag att burken från Holistic till mig och mannen var lite att ta i. Överdosering av D-vitamin kan leda till bland annat njursvikt och då ska man få i sig mer än 100 mg per dag. 

D-vitamin i sin naturliga form får man från solen under sommaren här i Sverige samt från fisk. Mjölkprodukter samt växtdrycker som är berikade med D-vitamin är också en bra källa samt kött och ägg. Är man vegetarian eller vegan så är det extra viktigt att äta kosttillskott. 

Om man inte får i sig tillräckligt med D-vitamin kan leda till rakit, "engelska sjukan" hos barn som visar sig som mjukt och missformningar på skelettet och benuppmjukning på skelettet hos vuxna. 

Eftersom jag tycker det är viktigt att jag och min familj får i sig D-vitamin så beställde jag några burkar extra från apotekhjärtat
De hade ett erbjudande på sina egna burkar på 10 mg till barnen samt 20 mg för mig och mannen. 
Tyvärr blir inte dessa vegetariska men jag vill just nu få ner priset samt se till så att vi får i oss rätt mängd med D-vitamin. 
Jag kommer att göra ett nytt uppdaterat inlägg när jag har läst på lite mer och hittat ett bra alternativ som är vegetariskt och inte kostar allt för mycket. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar